De Zaanse Brabander

Home

leven

werk

hobby

verhalen
Om de menselijke maat in de zorg
lezen
maritieme zaken
fotografie
geschiedenis erfgoed
reizen en fietsen
maritieme zaken

Mijn grootvader voer op sleepboten. Wij woonden aan de Westerveersloot in Wormer. Via deze vaarweg vond het transport van de papierfabriek plaats.

De sleepboot "Eendracht 5 "van de Koninklijke papierfabrieken van Gelder Zonen. Hierop voer mijn grootvader als motordrijver. Wij wandelen er zondag langs.

Ik spaarde scheepsplaatjes van Capitain Grant sigareten.

Een maritieme toekomst lag in het verschiet. Tot verdriet van de familie.

Ik fietste in al mijn vrije tijd naar de zeehaven van Zaandam of de sluizen van IJmuiden.

De  beeldbank gemeentearchief Zaanstad is onuitputtelijk als het gaat om beelden uit mijn jeugd.

Het motorschip "Oranje" van de Stoomvaart maatschappij Nederland passeert de Hembrug. Dit was toen een van de grootste Nederlandse schepen. Nu varen er cruiseschepen naar Amsterdam die 7 keer zo groot zijn. Maar het vele bootjes kijken was er de oorzaak van dat ik op de H.B.S. bleeft zitten.

In 1959 kocht ik mijn eerste fototoestel. Vooral om scheepsfoto's te maken.

         

Ik haalde mijn inspiratie uit De Blauwe Wimpel, een maritiem maandblad waarin vele bekende fotografen publiceerden: Cees van der Meulen, Frits Rotgans etc. Ik mocht de Blauwe Wimpel lenen van een kennis van mijn vader. Later had ik zelf een abonnement.

               

Werk van de zeefotograaf Cees van der Meulen.

         

Ik verzamelde scheepsfoto's. Ik kreeg een grote collectie.

Een reclamekaart van de rederij Goedkoop. De foto is waarschijnlijk van Cees van der Meulen.

Ik was ook een groot beonderaar van de tekenaar en etser Maarten Langbroek die regelmatig in de Blauwe Wimpel werk toonde. Later heb ik etsen van hem gekocht. Hij was toen tekenleraar in Nijkerk.

    

In de loop van de tijd kwam ik regelmatig terug in IJmuiden.

 

IJmuiden, Hoogovens en Noordzeekanaal in 1980

Ik heb ook zelf gezeild en geroeid. Goed voor het nautische gevoel.

             

Zeilen was een compensatie. In die tijd rookte nog bijna 100% van alle jongens en mannen.

      

Sail Amsterdam werd in de loop van de jaren een belangrijke bron van inspiratie voor maritieme foto's.

       

En natuurlijk nog steeds de sluizen en pieren van IJmuiden en de haven van de Hoogovens ( Nu Corus Steel).


              






Homelevenwerkhobbyverhalen